جهت عضویت در کانال تلگرام تکتاوب کلیک کنید

چگونه یک سایت فروشگاهی راه اندازی کنیم؟

راه اندازی یک سایت فروشگاهی می تواند ایده ای لذت بخش و سودآور باشد، اما این کار به برنامه ریزی و تلاش مستمر نیاز دارد. در این شرایط اقتصادی داشتن سایت با کیفیت و کم هزینه می تواند لازمه ی هر کسب کاری باشد، گام های لازم برای راه اندازی یک سایت فروشگاهی :

1 .ایده و محصولات خود را برای سایت فروشگاهی مشخص کنید:

 

قبل از هر چیز برای سایت فروشگاهی باید ایده و محصولات خود را مشخص کنید، چه چیزی می خواهید بفروشید؟ چه نیازی در بازار وجود دارد که شما می توانید با محصولات خود آن را برآورده کنید؟ به طور کامل در مورد رقبای خود تحقیق کنید و نقاط قوت و ضعف آنها را بررسی کنید. هدف خود را از بازار مشخص کنید و علایق و نیازهای آنها را بشناسید.

 

2. پلتفرم مناسب خود را انتخاب کنید:

 

دو راه اصلی برای راه اندازی سایت فروشگاهی وجود دارد:

استفاده از فروشگاه سازهای آنلاین: این پلتفرم ها به شما امکان می دهند بدون نیاز به دانش فنی، به سرعت و به آسانی یک سایت  فروشگاهی راه اندازی کنید مانند: Shopify ، Wix و WooCommerce

طراحی و توسعه اختصاصی: اگر به دنبال یک سایت فروشگاهی منحصر به فرد با امکانات خاص هستید، می توانید از یک طراح و توسعه دهنده وب کمک بگیرید.

  1. نام دامنه و هاست مناسب انتخاب کنید:

نام دامنه آدرس وب سایت شما است، نامی را انتخاب کنید که به یاد ماندنی و مرتبط با کسب و کار شما باشد. هاست فضایی است که فایل های وب سایت شما در آن ذخیره می شوند، هاستی را انتخاب کنید که قابل اعتماد و با سرعت بالا باشد، خرید بهترین هاست ایرانی و قوی می تواند به سرعت دانلود و سایت فروشگاهی شما کمک بزرگی کند.

  1. طراحی سایت خود را انجام دهید:

ظاهر و چیدمان سایت شما نقش مهمی در جذب مشتری و افزایش فروش دارد،از تصاویر و محتوای با کیفیت بالا استفاده کنید. تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) سایت خود را بهینه کنید.

 

  1. 5. محصولات خود را به سایت اضافه کنید:

باید تمامی محصولاتتان را به همراه توضیحات آنها در سایت بارگذاری کنید. این نکته را فراموش نکنید که یکی از مزیت های  فروش آنلاین نسبت به فروش سنتی، فروش محصولی است که در حال حاضر آن را موجود ندارید. یعنی کافیست تصویر آن را در  سایت قرار دهید و پس از ثبت سفارش آن محصول، برای تهیه آن اقدام کنید. اطلاعات کامل و دقیقی از محصولات خود ارائه دهید،از تصاویر با کیفیت بالا برای محصولات خود استفاده کنید.

قیمت گذاری مناسب و رقابتی برای محصولات خود تعیین کنید.

6 .درگاه پرداخت امن و مطمئن انتخاب کنید:

مشتریان شما باید بتوانند با خیالی آسوده و بدون نگرانی از امنیت اطلاعات خود، از طریق سایت شما خرید کنند. از درگاه پرداخت اینترنتی واسط امن و مطمئن استفاده کنید.

  1. 7. سایت خود را بهینه سازی کنید:

یکی دیگر از اصول طراحی فروشگاه اینترنتی رعایت اصول سئو و بهینه سازی سایت است. زمانی که شما اصول سئو را روی سایت خود پیاده سازی می کنید، این کار به مرور زمان و در صورتیکه این اصول بصورت پیوسته انجام شود، می تواند به جذب  مشتری کمک کند.

سرعت بارگذاری و لود سایت نیز مهم است، به طور مثال فرض کنید برای خرید یک کالا که طرفداران زیادی دارد به سایتی مراجعه می کنید، اما به دلیل سرعت لود پایین آن سایت، شما موفق به خرید نمی شوید. آیا باز برای خرید به این سایت اقدام می کنید؟ قطعا پاسخ شما منفی است. پس می توان نتیجه گرفت که سرعت یک سایت، چه تاثیری بر جذب مشتری دارد. سئو (بهینه سازی موتور جستجو) به شما کمک می کند تا رتبه سایت خود را در موتورهای جستجو مانند گوگل افزایش دهید و ترافیک بیشتری جذب کنید. سرعت بارگذاری سایت خود را بهینه کنید، از کلمات کلیدی مناسب در محتوای سایت خود استفاده کنید.

  1. طراحی ریسپانسیو یا واکنشگرا:

نکته بعدی در راه اندازی وب سایت فروشگاهی، ریسپانسیو یا واکنشگرایی سایت می باشد. از آنجا که خرید و فروش محصولات به صورت اینترنتی، بیشتر از طریق تلفن همراه صورت می‌گیرد تا سیستم‌های رایانه‌ای، بهتر است نسخه نمایش سایت شما برای تلفن همراه نیز بسیار کامل و مجهز باشد.

 

  1. بازاریابی و تبلیغات:

گام آخر برای ایجاد فروشگاه اینترنتی، تبلیغات گسترده و اصولی است. دیگر دوران تبلیغات بیلبوردی و کاغذی تمام شده است؛ بهترین شیوه تبلیغات در فضای مجازی است. شما می توانید در پلتفرم های مختلف شبکه اجتماعی و یا از طریق رپورتاژ آگهی، به تبلیغ فروشگاه اینترنتی خود بپردازید. برای اینکه مشتریان بالقوه از وجود سایت شما آگاه شوند، باید به طور فعال آن را تبلیغ کنید. از روش های مختلف بازاریابی مانند تبلیغات در شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و تبلیغات بنری استفاده کنید.

10.تولید محتوا و فعالیت در شبکه های اجتماعی:

یکی دیگر از مراحل طراحی سایت فروشگاه اینترنتی، تولید محتوا و فعالیت در شبکه های اجتماعی است. تولید محتوا این امکان را می دهد تا درباره محصول و یا خدماتتان بیشتر صحبت کرده و به عبارتی بازاریابی محتوایی داشته باشید. شما می توانید محتواها را به سبک های مختلفی از جمله آموزشی، معرفی محصول یا خدمات و… بنویسید. سپس به محصولات مرتبط با محتوا لینک بدهید. پس از تولید محتوا باید برای دیده شدن بیشتر آن اقدام کنید؛ برای این کار باید در شبکه های اجتماعی مختلف فعالیت کنید. شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین و … بهترین پلتفرم ها برای تبلیغات و جذب مشتری هستند.

شما می توانید با توجه به شرایط و امکانات خود چند مورد از آنها را تعریف کنید؛ به عنوان مثال می توانید امکان ارسال محصول با پیک را برای مشتریان شهر خود فراهم کنید

 

  1. 11. تصاویر حرفه ای و اطلاعات کامل محصول:

تصاویر محصولات برای جذب مشتری اهمیت زیادی دارد؛ با وجود تصاویر زیبا و با کیفیت می توانید مشتری را برای خرید ترغیب کنید. اما برای داشتن تصاویر با کیفیت حتما نیاز به دوربین حرفه ای نخواهید داشت، با تکنیک های بسیار بوسیله گوشی همراه می توان بهترین تصاویر از محصول خود داشته باشید.

  1. پشتیبانی و خدمات پس از فروش:

به مشتریان خود پشتیبانی و خدمات پس از فروش مناسب ارائه دهید. به سوالات و نظرات آنها به طور کامل و سریع پاسخ دهید.

  1. روش های مختلف ارسال محصول:

تعریف روش های مختلف ارسال سفارش برای ایجاد فروشگاه اینترنتی، این امکان را به شما می دهد تا تمامی مشتری ها با نیاز ها و سلیقه های مختلف را جذب کنید. روش های مختلفی برای ارسال کالا وجود دارد که می توان به ارسال با پست، پیک موتوری، ارسال با شرکت های واسط پستی ، تیپاکس و … اشاره کرد.

جمع بندی

راه اندازی یک فروشگاهی اینترنتی خوب نیاز به ساختار و هدف دارد تا با مواردی که بیان شد بتواند در زمان کمتری به بازدهی مالی برسد. گرچه امروزه روش ها و سایت های زیادی هستند که به شما رد این مسیر کمک می کنند اما داشتن استراتژی مهم ترین کار پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی است.

 

ارسال نظر