همه چیز درباره کلمات کلیدی و سئو
اگر دارای سایت و یا وبلاگی باشید حتما نام کلمات کلیدی را بارها شنیده اید، آیا می دانید که این کلمات چیستند و چه کاربردی برای سایت و یا وبلاگ شما دارند؟!
در این مقاله با ما همراه باشید تا با این کلمات آشنا شوید…
کلمات کلیدی یا همان KeyWords:
به نظرتان سایت و یا وبلاگ شما بر چه ملاک هایی در موتورهای جستجو ثبت می شوند؟ موتورهای جستجو چگونه سایت و یا وبلاگتان را ثبت (ایندکس) می کنند؟
تمام موتورهای جستجو به وسیله ی روبات هایی به نام عنکبوت یا همان Spider Robot سایت ها و وبلاگ های ایجاد شده در اینترنت را بررسی می کنند و محتویات آن ها را در سرورهای خود ذخیره می کنند که به اینکار به اصطلاح ایندکس شدن صفحات یک سایت در موتورهای جستجو می گویند.
اما نقش کلمات کلیدی در این بین چیست؟ کلمات کلیدی مهمترین عامل بالا رفتن رتبه در موتورهای جستجو می باشد. اما ما چه کلماتی را انتخاب و به کار بریم تا خوشایند موتورهای جستجو باشد و رتبه ی سایت و یا وبلاگمان را بالا برد؟
انتخاب درست کلمات کلیدی:
قبل از اینکه مطلبی را در وب سایت خود بنویسید ابتدا کلمات کلیدی هدف خود را معین کنید و سعی کنید در آن نوشته از آن کلمات استفاده کنید به یاد داشته باشید برای افراد بنویسید و نه برای موتورهای جستجو زیرا متون غیر کاربردی توسط این موتورها شناسایی می شوند و در ضمن خواننده ای هم ندارند.
انتخاب این کلمات رابطه ی مستقیمی با محتویات نوشته و مطالبمان دارد، یعنی چه؟ یعنی اگر محتویات سایت و صفحه شما در مورد “بهینه سازی وب سایت” است نباید از کلمه ی کلیدی “ماشین بخار” ! استفاده کرد. البته این کار تاثیری در ثبت مطالب شما در موتورهای جستجو ندارد، یعنی موتورهای جستجو با جستجوی کلمه ی مثلا “ماشین بخار” توسط کاربران صفحه ی شما را به نمایش در می آورد ولی این کاربر است که با دیدن موضوعی غیر از موضوع مورد نظرش در صفحه ی شما دیگر به سایت و یا وبلاگ شما سر نمی زند! (البته موتورهای جستجو هم بیکار نیستند و کلمات کلیدی ای را که با محتویات مطلب شما بی ربط اند ایندکس نمی کنند، مخصوصا موتور جستجوی گوگل)
پس برای انتخاب کلمه ی کلیدی اولین گام مرتبط بودن آن با محتویات نوشته است.
دومین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که کلمه ی کلیدی نباید طولانی و یا یک جمله باشد بلکه همانطور که از اسم آن معلوم است باید کلیدی ترین کلمه ای که به محتویات نوشته مربوط است، باشد. برای مثال مطلب سایت شما تحت عنوان “دانلود نرم افزار آنتی ویروس” است، مناسب ترین کلمه ی کلیدی “دانلود” است.
هر صفحه از وب سایت خود را به یک کلمه کلیدی نسبت دهید و سعی کنید مطالب و محتویاتی جذاب و کاربر پسند برای آن صفحه در نظر بگیرید.
یک نکته ی مهم: همانطور که گفتیم باید کلمه ای انتخاب کنید که کلیدی ترین باشد، اما از کجا کلیدی ترین را پیدا کنیم و منظور از کلیدی ترین چیست؟
باید به این نکته اشاره کنیم که کلیدی ترین کلمه، کلمه ای است که بیشتر در موتورهای جستجو توسط کاربران، جستجو می شوند. اما این کلمات کدامند؟ برای یافتن این کلمات ما سرویس AdWords گوگل را به شما معرفی می کنیم، سرویسی که به شما نشان می دهد که بیشترین عبارات جستجو شده توسط کاربران کدام ها هستند.
چگالی کلمات کلیدی
بیشتر موتور های جستجو از الگوریتمی استفاده می کنند تا کلمات کلیدی هر مطلب را رتبه بندی کنند. بنابراین اگر ما کلمات کلیدی رابرای موتور های جستجو بهینه کنیم احتمال گرفتن رنک مناسب از کلمات کلیدی مطلب بیشتر خواهد شد . به دفعات تکرار یک کلمه یا عبارت کلیدی نسبت به تعداد کل کلمات موجود در یک صفحه از سایت گفته می شود. که همیشه این مقدار به صورت درصد بیان می شود. مثلا اگر متن شما 600 کلمه داشته باشد و کلمه کلیدی شما 3 بار در آن تکرار شده باشد چگالی آن کلمه 0.5% می شود. بهترین چگالی کلمات کلیدی بین 2 تا 5% می باشد.
تمام کارهای فوق را انجام دادم ولی نتیجه ای نگرفتم! اگر بعد از حدود یک ماه مطالب شما در موتورهای جستجو ایندکس نشدند، باز هم موارد فوق را انجام دهید اما با کلمات کلیدی ای دیگر و دقیق تر…
ارسال نظر