انواع فیلتر های کمپرسور اسکرو
کمپرسور Compressor نوعی ماشین صنعتی می باشد که به مکش و فشرده کردن هوا می پردازد. اغلب کمپرسور ها از پمپ های اسکرو برای فشرده سازی هوا استفاده می کنند. پمپ اسکرو کمپرسور از دو عدد دنده مارپیچ در داخل یک هوزینگ استفاده می کند که با گردش این دو دنده در پشت پمپ خلا ایجاد شده و هوا مکش می شود. طراحی این دنده ها بگونه ای است که فضای بین دو دنده با پیش روی هوا به سمت جلو محدود شده و در نتیجه هوا فشرده می شود.
از کمپرسور ها در صنایع بعنوان مولد انرژی مانند الکتریسیته و موتور احتراق داخلی استفاده می شود. بسیاری از ابزار آلات صنعتی مانند پرچ زن ها و بسیاری از ماشین آلات صنعتی مانند همزن ها و حتی پمپ های دیافراگمی از کمپرسور بعنوان مولد انرژی استفاده می کنند. انواع مختلفی از سیالات از هوا گرفته تا روغن در فرایند فشرده سازی هوا با کمپرسور استفاده می شوند و از این رو انواع مختلفی از فیلتر های صنعتی نیز بر روی کمپرسور مورد استفاده قرار می گیرند. مهمترین نوع فیلتر های اتصالی بر روی کمپرسور ها فیلتر هوای (در ورودی هوای کمپرسور)، فیلتر سپراتور کمپرسور (در خروجی بر روی هوای فشرده خروجی از پمپ اسکرو کمپرسور) و فیلتر روغن برای پاکسازی روغن روان کننده کمپرسور می باشد.
فیلتر هوای کمپرسور
تنها ورودی کمپرسور ها هوا می باشد. با توجه به اینکه کمپرسور ها اغلب در محیط های صنعتی و یا سایت های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند انواع مختلفی از آلاینده ها در هوای مکش شده ورودی به کمپرسور ها یافت می شود. انواع گرد و غبار، دوده و حتی گاز های سمی موجود در هوا در صورت عدم بکارگیری فیلتر هوای کمپرسور می توانند به داخل پمپ اسکرو وارد شده و علاوه بر سایش و خوردگی دنده های پمپ سبب کاهش فشار هوای خروجی و کاهش راندمان کاری و طول عمر کمپرسور گردند.
فیلتر هوای کمپرسور اغلب بصورت استوانه ای در سایز های بزرگ بسته به دبی جریان هوای مکش شده توسط کمپرسور انتخاب می شود. این فیلتر هوا از الیاف سلولزی طبیعی و گاهی حتی از الیاف مصنوعی تولید شده و قابلیت جذب ذرات و آلاینده های هوای ورودی به کمپرسور را در سایز های کوچک حتی تا 10 الی 12 میکرون دارد. فیلتر هوای کمپرسور با برند های بسیار متنوعی تولید شده و بصورت دوره ای تعویض می کردد.
فیلتر سپراتور روغن از هوای کمپرسور
یکی از مهمترین فیلتر های اتصالی بر روی کمپرسور ها فیلتر سپراتور نام دارد. وظیفه این فیلتر جدا سازی قطرات ریز و پودری روغن در هوای فشرده شده خروجی از پمپ اسکرو کمپرسور می باشد. در واقع هوای فشرده شده خروجی از پمپ اسکرو دارای درصد بالایی روغن از نوع روغن روانکاری است که با دو هدف در پمپ های اسکرو بکار گرفته می شود. اولا از روغن به منظور روان کاری دنده های پمپ استفاده می شود و ثانیا این روغن درز ها و منافذ بسیار کوچک بین دنده و هوزینگ را پر کرده و مانع از پس زدن هوا به سمت عقب می شود.
ذرات روغن موجود در هوای فشرده در دو مرحله حذف می شوند. اولا هوای فشرده خروجی از پمپ اسکرو کمپرسور در دمای بالا ابتدا به یک صفحه فلزی برخورد کرده که قطرات روغن در سایز های بزرگتر جذب شوند. در مرحله دوم این هوا همراه با ذرات و قطرات پودری روغن از یک فیلتر تحت نام فیلتر سپراتور روغن از هوای کمپرسور عبور می کند که دارای الیاف مصنوعی است. قطرات ریز روغن حتی در سایز های کمتر از 7 میکرون توسط این روغن جذب شده و به تانک نگهداری روغن بازگردانده می شوند.
کیفیت فیلتر سپراتور کمپرسور نقشی بسیار مهم در کیفیت هوای فشرده خروجی از کمپرسور دارد. طراحی کارتریج این فیلتر ها که اغلب بصورت استوانه ای استفاده می شوند بگونه ای است که در داخل از یک کارتریج استوانه ای از الیاف مصنوعی که بر روی سطح بیرونی از یک پوشش فلزی به شکل مش و یا سوراخ دار استفاده شده است. استفاده از این پوشش فلزی به منظور جلوگیری از باز شدن الیاف مصنوعی در تماس با هوای فشرده در فشار و دمای بالا صورت می پذیرد. برند های معتبر تولید کننده فیلتر سپراتور کمپرسور مانند فیلتر ترکان که یک برند ایرانی است از تکنولوژی ویژه ای در تولید کارتریج استفاده می کنند که با تغییر تدریجی سایز منافذ الیاف مصنوعی فیلتر از بسته شدن سطوح بیرونی فیلتر و کاهش فشار هوای فشرده ممانعت به عمل آید.
فیلتر روغن کمپرسور
روغن در کمپرسور های صنعتی بعنوان روان کننده اجزای پمپ اسکرو مورد استفاده قرار می گیرد. البته همانطور که گفته شد روغن مصرفی نقش درزگیر را نیز در پمپ ایفا کرده و به افزایش فشار هوای خروجی از کمپرسور کمک می کند. بخش عمده ای از روغن در گردش در پمپ اسکرو کمپرسور بصورت پیوسته به تانک ذخیره بازگشته و توسط اویل پمپ یا پمپ روغن برای تکرار سیکل پمپاژ می شود. بخشی از روغن نیز پس از جذب توسط فیلتر سپراتور کمپرسور به تانک و سیکل روانکاری باز می گردد.
از یک عدد فیلتر روغن صنعتی برای تصفیه روغن در گردش در کمپرسور استفاده می شود که اغلب از نوع پیچی مورد استفاده قرار گرفته و دارای الیاف سلولزی است. این فیلتر برای جذب پلیسه های فلزی در سایز های بسیار کوپک ناشی از تماس و سایشی دنده های پمپ اسکرو و ناخالصی های احتمالی که در ورودی توسط هوا وارد می شود مورد استفاده قرار می گیرد.
Copyright © 2018. All rights reserved Taktaweb Group.