جهت عضویت در کانال تلگرام تکتاوب کلیک کنید

ویزای مولتی کانادا

برخی از مهاجرین در کانادا در طول سال مجبور می‌شوند چندین بار کانادا را ترک کنند به همین دلیل نیاز به دریافت ویزایی دارند که این امکان را برای آن‌ها فراهم کند.

ویزای مولتی کانادا جزء ویزاهای پر طرفدار بین دانشجویان و تجار است. این دو قشر جزء مهاجرینی هستند که معمولا به دفعات زیاد در حال رفت و امد به کانادا هستند و برای دریافت مولتی ویزا کانادا اقدام می‌کنند. مالتی ویزا کانادا یکی از انواع ویزای توریستی است که با دریافت آن می‌توانید هر چند بار که مایل هستید به کانادا سفر کنید بدون این که در هر بار ورودتان به این کشور نیاز به دریافت ویزای مجدد داشته باشید.

ویزای مولتیپل انتری کانادا در یک نگاه

ویزای مولتی یک ویزای بسیار قوی است که هر کسی دوست دارد تا آن را داشته باشد. اما برای شروع، احتمالاً باید بدانید که ویزا های توریستی کانادا برای سفرهای اقامت کوتاه به کانادا صادر می شوند. عموماً مدت زمان اجازه ی اقامت ویزاهای توریستی 6 ماه است. ممکن است حتی به صلاح دید افسر تایید ویزا این مدت زمان افزایش یا کاهش یابد.

به عنوان مثال برای ویزای توریستی سوپر ویزای کانادا (Canadian Super visa) که برای سفر توریستی والدین شهروندان کانادا صادر می شود معمولاً 1 تا 2 سال بنا به صلاحدید افسر مهاجرتی کانادا است. شما باید پیش از اتمام این مدت از خاک کانادا خارج شوید و در غیر این صورت اقدامات تنبیهی ای از جانب دولت کانادا گریبانگیر شما خواهد شد.

این مدت زمان اعتبار اجازه حضور در کانادا به ازای هر بار ورود به کانادا صادر می شود و در ویزای درج شده در پاسپورت متقاضی قید می گردد. اما اگر قصد داشته باشید که بیش از این مدت در خاک کانادا اقامت داشته باشید و یا اینکه پس از مدتی مجدداً به کانادا سفر کنید، دو راه پیش رو دارید. یک راه این است که مجدداً برای دریافت ویزای اقامت موقت کانادا اقدام نمایید که همان روال سابق را در پیش خواهد داشت. راه دیگر، و البته به مراتب بهتر و راحت تر، دریافت ویزای مولتی، مالتی یا مولتیپل کاناداست که به شما برای مدت زمان چند ساله اجازه ورود متعدد به خاک کانادا را صادر می کند.

ویزای چند بار ورود توریستی کانادا یا Multiple Entry Tourist Visa که به اختصار به آن ویزای مولتی، ویزای مالتیپل یا ویزای مولتیپل انتری هم گفته می شود، بنا به درخواست متقاضی اخذ ویزا و صلاح دید افسران مهاجرتی کانادا صادر می شود. ویزاهای مالتیپل معمولاً به صورت 3، 5 یا 10 ساله صادر می شوند و این به این معنی خواهد بود که در ظرف این مدت اعتبار شما می توانید هر تعداد بار که خواستید به کانادا سفر کنید و هر بار تا 6 ماه اقامت داشته باشید. پس از اتمام این مدت زمان کافیست که چیزی کمتر از یک روز از کشور کانادا خارج شوید و دوباره به کشور کانادا وارد شوید تا بتوانید مجدداً مدت 6 ماه دیگر در کانادا اقامت داشته باشید.

دانستن دو نکته اینجا حائز اهمیت است، اول آنکه داشتن ویزا مولتی یا مولتیپل کانادا اعتبار بسیار زیادی به پاسپورت شما خواهد داد. یعنی به عنوان مثال اگر ویزای مولتیپل انتری کانادا داشته باشید، دریافت ویزای شینگن اروپا یا ویزاهای سایر کشور ها برای شما بسیار ساده تر خواهد بود. نکته ی دیگر این است که ویزای مولتی برای اقامت امتیازات زیادی را برای شما به همراه نخواهد داشت، یعنی حتی اگر 10 سال با ویزای توریستی مولتی در کانادا ساکن باشید اجازه کار یا تحصیل نخواهید داشت و یا اینکه بیمه های خدمات درمانی و سایر خدمات دولتی را دریافت نخواهید کرد. بنابراین اگر قصد دارید که اقامت طولانی و دارای مزایای بیشتر در کانادا داشته باشید بد نیست به دریافت ویزاهای بلند مدت کانادا فکر کنید.

افراد واجد شرایط دریافت ویزای مولتیپل انتری کانادا

ویزای مولتی یا مولتیپل توریستی کانادا (Multi/Multiple) بنا به اعتبار مسافرتی فرد متقاضی، شرایط وی و دلیلی که برای درخواست آن دارد صادر می گردد. اگر بخواهیم با چند مثال توضیح دهیم باید بگوییم به عنوان مثال فردی که نشان دهد خانواده یا آشنایانی در کانادا دارد و قصد دارد هر از گاهی به آنها سری بزند، دلیلی برای دریافت ویزای مولتی خواهد داشت.

یا اگر کسی دارای سابقه ی سفر پر باری باشد و در تمامی سفر های خود، موعد های انقضای ویزای خود را رعایت کرده باشد، پاسپورتی با اعتبار از خود نشان خواهد داد و ممکن است با این اعتبار دولت کانادا به خوش حسابی این فرد در ورود و خروج به کانادا اعتماد کند و ویزای مولتی برای او صادر شود. یا به طور معکوس اگر فردی قصد داشته باشد تنها برای حضور در یک نمایشگاه به کانادا سفر کند و این موضوع را در نامه هدف از سفر خود بیان کند، به احتمال زیاد ویزای یک بار ورود دریافت خواهد کرد چرا که دلیل برای ورود متعدد نخواهد داشت.

معمولاً برای افرادی که قصد دارند برای اولین بار به کانادا سفر کنند و یا افرادی که سابقه ی سفر خارجی زیادی ندارند ویزای مولتیپل صادر نمی گردد. همین طور اگر فردی ویزای مولتیپل انتری توریستی داشته باشد و در یکی از دفعات ورود به کانادا مرتکب تخلفی اعم از خروج دیر هنگام شده باشد، ویزای مولتی وی ممکن است لغو گردد و یا حتی برای مدتی از ورود به کانادا محروم گردد.

مجوز ویزای مولتیپل انتری برای چه ویزاهایی صادر خواهد شد

این سوال با منطقی ساده پاسخ داده می شود: ویزا های کوتاه مدتی که دلیلی برای ورود خروج متعدد متقاضی آن وجود داشته باشد. ویزا های کوتاه مدت از قبیل ویزا های توریستی، توریستی کاری، ویزای تحصیلی، ویزای کار موقت، ویزای دیپلماتیک و چندین ویزای دیگر که مخاطبین کمتری دارند. پس اولاً باید شرایط دریافت ویزا های فوق را داشته باشید و ثانیاً، و مهم تر از آن دلیلی برای ورود و خروج متعدد خود ارائه دهید.

پس پیش از پر کردن فرم های درخواست ویزا و نوشتن نامه ی برنامه ی سفر (Cover Letter)  از قانع کننده بودن دلیل خود اطمینان حاصل کنید.

شرایط صدور مالتی ویزای کانادا

  • پاسپورت معتبر. پاسپورت شما باید یک صفحه خالی داشته باشد. صفحه خالی نشان می‎‌دهد که پاسپورت در حال انقضا نیست.کارمندان سفارت ممکن است پاسپورت قدیمی را نیز از متقاضی ویزا درخواست کنند.
  • اسکن کارت ملی
  • گواهی سلامت در صورتی که کنسولگری کانادا از شما درخواست کند.
  • اسکن گواهی عدم سوء پیشینه.
  • متقاعد کردن افسر مهاجرت در مورد این که شما قصد سکونت در کانادا را ندارید.
  • اثبات توانایی مالی بابت مدت اقامت در کانادا.
  • اگر زیر 18 سال هستید درخواست صدور ویزا باید توسط سرپرست ارسال شود. افراد زیر 18 سال نمی‌توانند به صورت مستقل برای دریافت ویزا اقدام کنند.
  • اگر مدارک به زبانی غیر از انگلیسی یا فرانسوی هستند باید ترجمه شوند. اکثر ایالات کانادا انگلیسی زبان هستند و تنها در استان کبک زبان فرانسه رسمیت دارد.
  • پرداخت هزینه بابت درخواست صدور ویزا و فرایند بررسی درخواست.
  • امضا و تاریخ‌گذاری اسناد در جایی که امضای شما لازم باشد.
  • پر کردن و امضای فرم درخواست صدور ویزا
  • کپی مدرک مربوط به وضعیت مهاجرتی شما در کانادا یا سایر کشورها.
  • اثبات این که قصد انجام کار یا تحصیل در کانادا را ندارید.
  • عکس. معمولا دو قطعه عکس از شما درخواست می‌شود.
  • این ویزا برای اشخاصی صادر می‌شود که در طول ده سال بیش از یک بار قصد رفت و امد به کانادا را دارند.
  • برای هر بار رفت و آمد به کانادا باید برای مدتی بیش از 6 ماه در کانادا اقامت داشته باشید.
  • اثبات این امر که شما قصد کار کردن یا تحصیل در کانادا بدون اخذ ویزای مربوطه را ندارید
  • اثبات این که حضور شما در کانادا یک ریسک برای امنیت این کشور محسوب نمی‌شود.
  • درخواست صدور مالتی ویزا باید از بیرون از کانادا به سفارت این کشور ارسال شود. متقاضیانی که درخواست خود را از داخل کانادا مطرح کنند با رد درخواست مواجه می‌شوند.
  • اگر با اعضای خانواده قصد سفر به کانادا را دارید باید برای هر یک از اعضا، درخواست جداگانه بدهید اما می‌توانید تمام درخواست‌ها را به صورت هم‌زمان ارسال کنید و بابت تمام درخواست‌ها یک رسید دریافت کنید.

روند دریافت مولتی ویزای کانادا

اشخاصی که قصد سفر به کانادا را دارند اگر شهروند یا مقیم دائم در این کشور نباشند باید برای سفر به کانادا البته اگر به قصد گردش باشد، مولتی ویزا تهیه کنند. برای صدور این نوع ویزا باید فرایندی طی شود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

درخواست صدور مولتی ویزا به صورت کتبی و یا آنلاین. کانادا در ایران سفارت ندارد به همین دلیل ایرانیان می‌توانند درخواست خود را به صورت کتبی برای سفارت کانادا در ترکیه یا امارات ارسال کنند. برای درخواست صدور ویزا به صورت آنلاین باید یک حساب کاربری در سایت gckey باز کنید. از طریق حساب کاربری بانکی هم می‌توانید اکانتی جهت درخواست صدور ویزا بسازید. زمانی که در وضعیت لاگین قرار گرفتید امکان ثبت درخواست برای شما وجود دارد. بعد از ثبت درخواست تقریبا 5 روز طول می‌کشد تا بتوانید در اکانت خود حضور پیدا کنید. ظرف چند هفته کنسولگری کانادا به درخواست شما رسیدگی می‌کند.

در صورتی که درخواست شما تایید شود برای مصاحبه حضوری دعوت می‌شوید که در این مرحله باید به سفارت کانادا مراجعه کنید. در این مرحله سوالاتی از شما پرسیده می‌شود:

  • دلیل سفر به کانادا
  • توانایی مالی و تمایل شما برای ترک کانادا بعد از منقضی شدن اعتبارمولتی ویزا

وقتی مولتی ویزا صادر شد در همان اکانت به شما اطلاع داده می‌شود. البته ممکن است کارمند سفارت پس از پایان مصاحبه حضوری، صدور یا عدم صدور مولتی ویزا را اطلاع دهد.

در مرحله اخر باید پاسپورت خود را جهت مهر شدن در اختیار سفارت کانادا قرار دهید. سفارت با ارسال ایمیل اعلام می‌کند که پاسپورت خود را به چه آدرسی باید ارسال کنید. البته اگر برای مصاحبه حضوری به سفارت کانادا فراخوانده شوید در همان جا هزینه‌های لازم را پرداخت می‌کنید و پاسپورت هم در همان زمان مهر می‌شود. در این صورت نیازی به ارسال پاسپورت برای سفارت نیست.

پس از طی شدن مراحل مذکور می‌توانید مقدمات سفر به کانادا را فراهم کنید.

درباره پیش بینی قیمت دلار کانادا بخوانید.

مدت زمان اعتبار مالتی ویزای کانادا

این ویزا برای مدت ده سال معتبر است و معمولا یک ماه قبل از انقضای مدت آن اعتبارش تمام می‌شود. مدت اعتبار پاسپورت ایران 5 سال است به همین دلیل مولتی ویزا در بین ایرانیان به ویزای 5 ساله اقامت در کانادا شهرت دارد. بنابراین اگر پاسپورت کشور دیگری را داشته باشید می‌توانید از اعتبار ده ساله مولتی ویزا استفاده کنید. در صورت انقضای اعتبار ویزا و دریافت ویزای جدید باید در زمان درخواست مجدد و به هنگام حضور در فرودگاه کانادا هر دو ویزا را به همراه داشته باشید.

سینگل ویزا بهتر است یا مالتی ویزا

این موضوع بستگی به موقعیت هر شخص دارد. برای کسی که در طول مدت اعتبار ویزا قصد خروج از کانادا را ندارد سینگل ویزا بهتر است. تقریبا روند صدور هر دو نوع ویزا مشابه است بنابراین از این نظر هیچ یک بر دیگری برتری ندارد.

ارسال نظر