جهت عضویت در کانال تلگرام تکتاوب کلیک کنید

مراحل ساخت وب سایت

ساخت وب سایت اولین گامی است که هر کسب‌وکار باید پیش از هر اقدامی جهت بازاریابی دیجیتال، بردارد. مهم‌ترین کاربرد وب سایت برای هر کسب‌وکار، مرجعی برای نشان دادن برند تجاری به مخاطبان است. بنابراین، هر وب سایت باید بهترین خدمات و بهترین تجربه‌ی کاربری را در اختیار کاربران قرار دهد. قطعاً می‌دانید که محتوای سایت‌ شما‌، مهم‌ترین جنبه‌ی آن به حساب می‌آید، اما مهم‌ترین گزینه، این است که افراد چگونه می‌توانند با وب سایت ارتباط برقرار کنند. در این مقاله قصد داریم تا مراحل ساخت یک وب سایت را مورد بررسی قرار دهیم.

آمار اهمیت ساخت وب سایت حرفه‌ای (۲۰۲۱)

همه‌ی ما هر روزه از وب سایت ‌های بسیاری استفاده می‌نماییم و خدمات زیادی را به صورت آنلاین دریافت می‌کنیم. با توجه به آمار زیر، نشان داده شده است که در پشت پرده‌ی این وب سایت ‌ها چه می‌گذرد.

  • حدود ۵۰ میلی ثانیه (۰.۰۵ ثانیه) زمان می‌برد تا کاربران تصمیم خود را در رابطه با وبسایت شما بگیرند و تعیین کنند که آیا از آن راضی بوده‌اند یا خیر.
  • ۴۴ درصد از بازدیدکنندگان وب سایت ‌ها، در صورت عدم وجود اطلاعات تماس و یا شماره تلفن، وب سایت را ترک می‌کنند.
  • ۴۷ درصد از بازدیدکنندگان سایت‌ها، پیش از مشاهده‌ی سایر بخش‌ها، صفحه‌ی مربوط به محصولات و خدمات آن‌ها را بررسی می‌کنند.
  • ۹۴ درصد از بازخوردهای منفی در رابطه با وب سایت ‌‌ها، مربوط به طراحی گرافیکی آن بوده است.
  • ۷۵ درصد از بازدیدکنندگان معتقداند که براساس سایت ، اعتبار یک کسب‌وکار را می‌سنجند.
  • ۳۸ درصد از کاربران، در صورت عدم جذابیت محتوا و یا طراحی سایت، از آن خارج می‌شوند.

مراحل ساخت وب سایت

حال که از اهمیت ساخت وب سایت آگاهی پیدا کرده‌ایم، بهتر است تا به بررسی مراحل ساخت آن بپردازیم:

۱. مشخص کردن هدف از ساخت وب سایت

شما باید در رابطه با کاربردهای سایت خود از همان ابتدا تصمیمات نهایی را بگیرید. قصد دارید وبسایت شما چه کاری انجام دهد؟ به عنوان مثال، آیا قصد دارید محصولات فیزیکی را در وبسایت خود به فروش برسانید و یا خدماتی را ارائه کنید؟! این مرحله تضمین می‌کند که هر بخشی از وبسایت را که ایجاد می‌کنید، با هدف نهایی شما مطابقت داشته باشد. نادیده گرفتن این مرحله باعث سردرگمی شما در مراحل بعدی ساخت وبسایت خواهد شد.

۲. انتخاب URL منحصر به فرد

URL همان آدرس اینترنتی شما است که افراد بر اساس آن، به جست‌وجوی وب سایت شما می‌پردازند. Google.com نمونه‌ای از یک URL می‌باشد. ایده‌ی URL در واقع باید به گونه‌ای باشد که افراد به راحتی آن را به خاطر بسپارند و به سادگی آن را بیابند. بلافاصله پس از ساخت یک وب سایت ، دور از انتظار است که بتوان آن را از طریق موتورهای جست‌وجو پیدا کرد. بنابراین، اگر مخاطبانتان نتوانند به راحتی آدرس اینترنتی شما را به خاطر بسپارند، ممکن است هرگز سایت شما را پیدا نکنند و تمام زحمات شما بی‌ثمر باشد. علاوه بر این، بهتر است تا آدرس اینترنتی خود را متناسب با نام تجاری کسب‌وکارتان پیدا کنید.

مشخصات یک URL مناسب عبارت‌اند از:

  • کوتاه
  • به یاد ماندنی
  • تلفظ آسان

۳. مشخص کردن هاست (Host)

هاست فضایی است که فایل‌های تشکیل دهنده‌ی وب سایت شما در آن ذخیره شده، و سرور وب را در اختیارتان قرار می‌دهد. شما علاوه بر طراحی سایت ، برای حضور در فضای وب، به خرید هاست نیازمند هستید. عوامل اصلی که باید در این زمینه در نظر بگیرید شامل هزینه، اندازه، عملکرد سایت و انتخاب یکی از سه نوع هاست مورد نیاز می‌باشد. انواع هاست عبارت اند از:

  • رایگان : استفاده از نوع رایگان هاست در ساخت وب سایت بسیار رایج است. اما، برای کسب و کارهای کوچک پیشنهاد نمی‌شود، چرا که، پشتیبانی فنی نداشته، و عملکرد آن در بروزرسانی وبسایت شما بسیار ضعیف است.
  • هاست اشتراکی : این نوع از هاست، گزینه‌ای ارزان و مناسب برای مشاغل به حساب می‌آید. هاست اشتراکی به این معنا است که چندین وب سایت از یک سرور مشترک استفاده می‌کنند. در این زمینه بهتر است تحقیقات لازم را انجام دهید و از خدمات شرکت‌های معتبر استفاده کنید.
  • هاست اختصاصی : هاست اختصاصی برنامه‌ای است که در آن، سایت یک سرور اختصاصی دارد و از انعطاف پذیری عملکرد و امنیت بسیار بالاتری برخوردار است.

۴. قرار دادن سیستم مدیریت محتوا (‌CMS)

اکثر کسب‌وکارها در مراحل ساخت وب سایت خود، از پایه و با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی و کدنویسی طراحی شده‌اند و در واقع غیر CMS محسوب می‌شوند. چنین سایت ‌هایی ممکن است دارای معایب متعددی باشند. مهم‌ترین آن، مدیریت و هزینه‌های بروزرسانی سایت‌ می‌باشد.

سیستم مدیریت محتوا، یک پلتفرم است که به افراد غیرفنی و کسانی که در زمینه‌ی برنامه نویسی دانش کافی را ندارند نیز این امکان را می دهد تا در وب سایت خود فعالیت‌های بسیاری را انجام دهند. یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا، وردپرس است.

۵. طراحی سایت منحصر به فرد

در این مرحله از ساخت وب سایت ، بهتر است تا بر اساس نوع هدف، نزدیک‌ترین سایت ‌ها به کسب و کارتان را بررسی کنید. ممکن است در ابتدا، نتوانید تمام ویژگی‌های مورد نظر خود را برای طراحی سایت وارد کنید، اما بهتر است موارد ضروری را اولویت بندی نمایید. قطعاً، ساخت وب سایت با کیفیت بالا، هزینه‌بر بوده، و استخدام طراح گرافیک می‌تواند به شما در این مرحله بسیار کمک کند. یک طراح گرافیک حرفه‌ای، با طراحی منحصر به فرد وب سایت شما، توجه و اعتماد مخاطبان را تا حد زیادی جلب می‌کند.

۶. ایجاد صفحات محتوا

ایجاد صفحات محتوا، نیازمند یک رویکرد متفکرانه بر اساس اهداف تجاری شما است. بهتر است در ابتدا، صفحات مربوط به محصولات یا خدمات، برند و مشخصات تجاری خود را ایجاد کنید و نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • مختصر و مفید بودن موارد ذکر شده
  • استفاده از دعوت به اقدام (Call To Action) در صفحات
  • ایجاد وبلاگ جهت انتشار مطالب ارزشمند

کلام آخر

اصولا فعالیت‌های مربوط به زیر ساخت و راه اندازی یک وب سایت ، به تخصص یک یا چند برنامه نویس نیازمند است. اما کسب‌وکارهایی که به ساخت وب سایت نیازمندند، عموما به استخدام برنامه نویس ، چه به صورت تمام وقت یا حتی پاره وقت نیاز ندارند؛ زیرا پس از طراحی و ساخت محصول نرم افزاری، دیگر نیازی به حضور پررنگ و مستمر آن متخصص وجود ندارد. به همین جهت، بهترین راه‌حل برای انجام فعالیت‌هایی مانند ساخت وب سایت ، برون سپاری آن به متخصصان خارج از کسب‌وکار به صورت پروژه‌های موقتی است. در این صورت دیگر متحمل هزینه‌های سنگین استخدام نخواهید شد و صرفا هزینه‌ی ساخت وب سایت را باید پرداخت نمایید.

وب سایت وین ورک ، به عنوان جامع‌ترین بستر کاریابی آنلاین، علاوه استخدام تمام وقت و پاره وقت متخصصان، امکان انجام امن فعالیت‌ها به صورت پروژه‌ای را نیز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. با درج آگهی استخدام برنامه نویس یا آگهی پروژه ساخت وب سایت ، همین حالا کسب‌وکار خود را با داشتن یک وب سایت حرفه‌ای ارتقا دهید.

ارسال نظر