تکتاوب

a9a4e3da-56b3-43c9-b8a6-c0cfaacb0297

دامنه چیست و برای ثبت یک دامنه مناسب باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

  دامنه یکی از اصطلاحات آشنا برای تمامی افرادی است که قصد دارند، وب سایتی را راه اندازی کنند. اما دامنه چیست و نکات مهم برای ثبت دامنه کدامند؟ اگر به دنبال پاسخ این پرسش‌ها هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید. ما در ادامه قصد داریم به طور جامع و کاربردی به آن‌ها پاسخ […]

 

دامنه یکی از اصطلاحات آشنا برای تمامی افرادی است که قصد دارند، وب سایتی را راه اندازی کنند. اما دامنه چیست و نکات مهم برای ثبت دامنه کدامند؟ اگر به دنبال پاسخ این پرسش‌ها هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید. ما در ادامه قصد داریم به طور جامع و کاربردی به آن‌ها پاسخ دهیم.

دامنه چیست؟

به هر یک از آدرس‌های وبسایت‌های مختلف، دامنه (دامین) می‌گویند؛ به عبارت دیگر هر یک از کاربران برای ورود مستقیم به یک سایت، باید نام دامنه آن را در مرورگر، وارد کنند، در غیر این صورت قادر به ورود به سایت مد نظر خود نخواهند بود.

نکات کلیدی برای ثبت دامنه

هنگام انتخاب نام دامنه به منظور ثبت دامنه باید به یک سری نکات، توجه داشته باشید که عبارتند از:

نام دامنه ای که برای وبسایت خود انتخاب می‌کنید، بهتر است که کوتاه باشد؛. بدیهی است که نام‌های کوتاه، بهتر در خاطر کاربران می‌مانند و در نتیجه آن، افراد راحت تر می‌توانند به سایت شما دسترسی پیدا کنند. به طور کلی تعداد کاراکترهای نام دامنه بین 2 تا 67 کاراکتر متغیر است.

یکی دیگر از نکات کلیدی برای انتخاب نام دامنه، استفاده از کلمات کلیدی وبسایت می باشد.

همچنین خوب است که از نام‌های قابل فهم و درک برای دامنه وب سایت خود، استفاده کنید؛ این نکته، ارتباط مستقیمی با نکته قبلی دارد و تقریبا یک مفهوم را می‌رساند؛ منظور از نام قابل فهم این است که کاربران، زمانی که نام دامنه وبسایت شما را ببینند، متوجه موضوع وبسایت شما شوند.

سادگی تایپ دامنه نیز از دیگر نکات مهمی است که در انتخاب نام دامنه باید به آن توجه داشته باشید؛ بدیهی است که هر چه نام دامنه، ساده تر باشد و راحت تر بتوان آن را تایپ کرد، افراد مختلف، راحت تر آن را به خطار سپرده و در نتیجه، آن را به طور صحیح، وارد مرورگر کرده و به سایت شما وارد شوند.

عدم استفاده از علائم در نام دامنه نیز نکته مهمی است که باید در هنگام انتخاب نام دامنه وبسایت خود به آن توجه داشته باشید؛ زیرا این کار از میزان سادگی نام دامنه تا حد زیادی می‌کاهد. اما دلیل مهم تر، این است که استفاده از علائمی نظیر خط تیره، زیر خط، نقطه و … و همچنین اعداد به اعتبار نام سایت، ضربه می‌زند. لازم به ذکر است که نمی‌توان نام دامنه را با خط تیره، آغاز و یا به پایان رساند.

یکی دیگر از نکاتی که در هنگام انتخاب نام دامنه باید به آن توجه داشته باشد، عدم تشابه نام آن با سایت‌های پربازدید می‌باشد؛ به عبارت دیگر سعی کنید نام دامنه ای ک انتخاب می‌کند، شبیه به نام دامنه‌های وبسایت‌های پر بازدید نباشد، زیرا این کار موجب می‌شود تا برخی افراد به اشتباه به جای ورود به وبسایت به شما، وارد سایت دیگری شوند.

می‌توانید برای انتخاب نام دامنه وب سایت خود هم از نام‌های فارسی، استفاده کنید و هم از نام‌های انگلیسی؛ به عبارت دیگر نام دامنه حتما نباید به حروف لاتین باشد.

Com Domain

پسوندهای مختلف برای انتخاب دامنه وجود دارد که در ایران، .com و .ir از جمه محبوب‌ترین پسوندها می‌باشند. لازم به ذکر است که اگر با هدف برند شدن، قصد جستجو و خرید دامنه دارید، بهتر است که پسوند .com خریداری کنید.

گاهی اوقات ممکن است نامی که برای دامنه وبسایت خود انتخاب می‌کنید توسط برند دیگری به ثبت رسیده شده باشد؛ در این صورت دیگر شما قادر به ثبت آن نخواهید بود، حتی اگر امکان ثبت نام تکراری هم وجود داشته باشد، به هیچ عنوان به دلیلی که قبل از این به آن اشاره نمودیم، نباید آن را ثبت کرد. در این صورت می‌توانید با به خرج دادن کمی خلاقیت به نام انتخابی قبلی خود، پیشوند و یا پسوند اضافه کنید تا بتوانید آن را به ثبت رسانید.

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم مفهوم دامنه (دامین) را به همراه نکاتی کلیدی برای ثبت دامنه بیان کنیم تا هر زمان که تصمیم به راه اندازی یک وبسایت گرفتید، بهترین نام را به عنوان آدرس اینترنتی وبسایت خود، انتخاب کرده و به ثبت رسانید. از اینکه وقت ارزشمندتان را برای خواندن این مطلب، صرف نمودید، بی نهایت متشکریم. اکنون در پایان این مقاله، شما عزیزان می‌توانید سوالات و نظرات خود را با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.