جهت عضویت در کانال تلگرام تکتاوب کلیک کنید

بررسی سلامت هارد سرور لینوکسی

با توجه به این که سرورهای لینوکسی دارای UI نمی باشند، گاهاً نحوه‌ی ارتباط کاربران با آن کمی مشکل می شود. ولی با توجه به این که سرورهای لینوکسی نیز بایستی از جوانب مختلف بررسی شوند، امروز نحوه‌ی بررسی هارد‌های آنها را خدمت شما آموزش خواهیم داد.

بررسی هارد یکی از مهم ترین کارهایی است که در داخل سرور می بایست انجام شود. زیرا دیتایی که در هارد سرور و یا سیستم شما ذخیره می شود، بسیار حیاتی می باشد. درنتیجه هارد، مهم ترین سخت افزار یک سیستم می باشد.

برای این که بتوانیم هارد های سرور را بررسی کنیم ابتدا بایستی smartctl را بر روی سرور نصب کنید. برای این مورد نیز می توانید از کامند زیر استفاده نمایید:

yum install smartmontools

سپس با استفاده از کامندهای زیر سرویس را اجرا کنید:

service smartd start
chkconfig smartd on

سپس با استفاده از کامند زیر می توانید هارد‌های سرور خود را بررسی نمایید. تعداد و اسم هارد و میزان فضای اشغالی با استفاده از این کامند نشان داده می شود:

sudo fdisk -l
hard check

بعد از بررسی هارد‌های سرور می توانید با استفاده از کامند زیر ارورهای هارد را بررسی نمایید و پس از بررسی هارد‌ها تعداد ارورها را به شما نشان می دهد. بنده برای مثال هارد sda1 را بررسی کرده‌ام:

sudo badblocks -v /dev/sda1 > badsectors.txt
hard check

پس از بررسی این مورد می توانید سلامت هارد را با کامند زیر نیز بررسی نمایید. در صورت تایید هارد با status های ok و یا passed مواجه خواهید شد. بنده برای مثال هارد sda1 را بررسی کرده‌ام:

sudo smartctl -H /dev/sda1
hard check

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. ما را در بخش مقالات دنبال کنید.

ارسال نظر